Nedlasting av lønnsslipper. I oppsummeringssteget i lønnskjøringen er det nå mulig å laste ned lønnsslippene for de som evt. har levering på papir.
Normrente for beskatning av rimelige lån hos arbeidsgiver er oppdatert til 4,9 % for november og desember 2025.
Du kan få systemet til å del-utbetale feriepenger automatisk når ansatte har ferie. Ordningen kan tas i bruk fra og med ferieåret 2026. Utregning basert på Calendar, gjelder foreløpig kun for fastlønnede - og baserer seg på at den ansatte er tilknyttet en ferieavtale som gjør at det samtidig også blir gjort lønnstrekk. Samme mulighet er planlagt for timelønnede, info vil komme.
Systemet tar antall feriedager, deler på antall feriedager person har (normalt 25) og multipliserer med feriepengene personen skal få i løpet av året.
Eksempel: Feriepengelisten pr 31.12 viser kr 50.000 kommende år, personen har 25 feriedager, da utbetales kr 2.000 pr feriedag.
Utregningen skjer enten basert på feriedager registrert i Calendar, eller ved bruk av lønnsart 16800. Utbetaling vil skje i måneden personen tar ferie, gitt at ferien blir godkjent før lønnskjøringen.
Blir ferien registrert/godkjent i Calendar etter lønnskjøringen, vil den komme med i neste lønnskjøring.
Blir godkjent ferie korrigert i ettertid, vil det påvirke neste lønnskjøring.
Tilsvarende for ekstra feriedager for personer over 60 år (lønnsart 16820).
Systemet vil ikke utbetale mer feriepenger i løpet av året enn personen skal motta (selv om det f.eks registreres 26 feriedager på lønnsart 16800).
PS! Baserer du del-utbetaling på manuell bruk av lønnsart 16800, må du gjøre grep for å hindre generell utbetaling av feriepenger i mai/juni.
Enten "stoppe prosessen" ved bruk av lønnsart 16900, eller knytte ansatte til en ferieavtale som evt. utbetaler resterende feriepenger i desember.
Ved full automatikk (evt bruk av lønnsart 16900), vil resterende feriepenger overføres til neste år for person som ikke tar alle sine feriedager i ferieåret.
GAiA. Ny KI assistent. Se artikkel her. Knappen finner du øverst til høyre i alle produktene.
Vi kommer til å oppdatere flere sider for å samsvare med våre nye designstandarder – noe som gir deg en mer konsistent og intuitiv opplevelse på tvers av systemet. De første rapportene som kommer ut er rapportene «Refunderbart fravær» og «Feriesaldo».
Ny bedriftsinnstilling for timeregistreringsflyt i Kalender
En ny checkbox er nå tilgjengelig i bedriftsinnstillingene: «Lås periode for ansatte når den er bekreftet». Når dette er aktivert, kan ikke ansatte lenger endre registreringer i bekreftede perioder, uavhengig av hvem som bekreftet den. Ethvert forsøk vil vise en advarsel.
Dette bidrar til å sikre nøyaktighet i lønnsslipp og forhindrer sene endringer i tidsdata.
Ny styling av rapportsider
Vi fortsetter å tilpasse oss våre nye designstandarder – noe som gir deg en mer konsistent og intuitiv opplevelse på tvers av systemet. Nå er siden «Fravær i prosent» også oppdatert til det nye utseendet.
Lønnsportalen - Dialoger
Når en godkjenningsdialog er satt til fullført, er det ikke lenger mulig å godkjenne eller avvise den.
Bekreft timeliste
Systemet hindrer nå også ledere å bekrefte en timelisten hvis en ansatt har stemplet inn, men ikke stemplet ut for den dagen. Hvis en utstempling mangler, vil bekreftelsen bli blokkert, og en melding vil tydelig forklare at problemet skyldes den manglende utstemplingen.
Innsjekking/utsjekking for ledere og administratorer
Vi har gjort tidregistreringer enda enklere.
Hva: Ledere og administratorer kan nå stemple inn og ut på vegne av sine ansatte. Merk at hvilken som helst av rollene «Time manager» eller «Time administrator» er nødvendig for å gjøre dette.
Hvorfor: For raskt å korrigere glemte oppføringer og sikre nøyaktig tidsrapportering for en smidigere lønnsprosess.
Hvem: Dette alternativet er tilgjengelig for alle ansatte som er konfigurert til å bruke inn-/utstemplingsfunksjonen.
Obligatoriske kostnadsenhetstyper
For å sikre korrekt registrering kan administrator nå definere at bestemte kostnadsbærere skal være obligatoriske i Expense.
Et nytt felt, 'Obligatorisk valg for ansatte', er lagt til på kostnadsbærertypen. Når dette er krysset av, vil ansatte være pålagt å velge en kostnadsbærer før de kan lagre og sende inn reiseregning eller utlegg til godkjenning.
Vi har forbedret Inbox slik at du enklere kan samle og bruke kvitteringer:
Ny e-postintegrasjon – videresend kvitteringer og fakturaer direkte til din personlige Expense-adresse (PDF/JPG).
Alt på ett sted – kvitteringer fra e-post, kredittkort, GPS-tur, mobilapp og kjørebok samles automatisk i Inbox.
Smidige filter – sorter kvitteringer etter dato eller type for raskere oversikt.
Forhåndsvisning og redigering – se vedlegg direkte, rediger eller slett utlegg med et klikk.
Sømløs registrering – legg vedlegg rett til reiseregning, klar til å sendes til godkjenning.